Lilla landet lagom

Ja, det blir nog min rubrik på mitt paper i skolan.. Har redan skrivit ett men får inte alls ihop den riktigt så nu kl 2.30 kom jag på en ny som jag tror mer på.. Har inte kunnat somna ikväll/inatt å när jag väl gjorde det så har jag å William bråkat i 3tim.. Jag tycker det är ok om han kryper ner hos oss efter kl 5 men inte innan dess å han har gråtit å jag har suttit å gått å lagt mig å han har gråtit å skrikit å så har det pågått men nu verkar han ha somnat.. Något gott utav detta skulle kunna vara en ny lysande idé som ska ge mig godkännt i kursen haha det är inte fy skam.. Lilla landet lagom ska handla om just det, vi växer upp i ett land där lagom är bäst men är det verkligen så när segrigeringen ökar, klyftorna växer och skolungdomar får allt sämre betyg.. Har vårat lagom är bäst land svårt att ta tag i detta.. Hur gör man när lagom är väldigt långt bort? Kan man utgå får lagom när allt blir individsnpassat så allt kan skyllas å ledas tillbaka till individen själv.. Det är ditt fel, du tog inte ansvar för dig och jobbade på din individ, är det lagom? Det är inte lätt att jobba efter lagom när förutsättningarna är så olika, lagom ser nog annorlunda ut för dig och mig.. Det är även bra att vara lagom normal, man ska hålla sig inom normen men att sticka ut lite lagom gör inget, el? Att makten blivit osynlig gör inte saken bättre, ansvaret är inte så tydligt längre, det faller lägre ner i ledet och faller mer som vägvisningar och inte något peka med hela handen.. Man har ett fritt val fast bara bland de valen som anses vara de rätta.. Nu är det kommunerna och inte staten som ansvarar för bl.a. Skolorna och detta ger väldigt olika förutsättningar beroende på vart du bor.. Det gäller att ha koll på vart du bor å vad du vill ge ditt barn för utbildning och det ger väldigt stora utanförskap som inte alltid är lätta att hantera.. Rika-fattiga, klyftan växer å landet lagom är inte så lagom när man skrapar under ytan det är väldigt mycket bra el dåligt å vilken sida normaliteten är du? Å kanske ännu viktigare, hur långt ifrån normallinjen är du? Man ska nog försöka hålla sig lagom nära för lagom är bäst el hur var det nu??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0